Materiały nie wyrażają poglądów redakcji. Różnorodność celowa. Oceny i wnioski pozostawiamy Czytelnikom.
A A A

Na pewno nie cieszą mnie Franciszkowe uwagi na temat podobieństw między aborcją a nazizmem. Sądzę, że argentyński papież mógłby się doszkolić zarówno w historii nazizmu jak i aborcji, która w rękach religijnych fundamentalistów stała się jeszcze jednym narzędziem kontrolowania kobiet i niewiele ma wspólnego z troską o życie. Najlepszym przykładem są osobliwe wybory polityczne i społeczne właśnie naszej nadwiślańskiej celebrytki Kai Godek, która w zabieganiu i trosce o życie nienarodzonych nie znalazła czasu, by pomóc już narodzonym niepełnosprawnym.

 

Jeśli jesteś niezdolny do czynienia zła, to automatycznie stajesz się ofiarą dla kogoś, kto jest do niego zdolny. Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Dr Jordan Peterson, znakomity psycholog kliniczny, wyjaśnia w kilkuminutowej prelekcji (patrz niżej) sekret mentalności zdobywcy i mentalności ofiary. Więc czy trzeba koniecznie dojść do dość ponurego wniosku, że jako ludzkość dzielimy się na dwie kategorie, czyli na oprawców i ofiary?! Wcale nie. To dużo bardziej skomplikowane, a takie uproszczenie sprawy byłoby sporym błędem.

 

Izabella Bukraba-Rylska – profesor zwyczajna socjologii, kierownik Zakładu Socjologii Wsi Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN oraz kierownik Zakładu Socjologii Kultury Instytutu Socjologii WFiS Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka kilkunastu książek, m.in.: „Kultura ludowa na co dzień”, „Kultura ludowa – wieś – mieszkańcy wsi”, „Kultura w społeczności lokalnej – podmiotowość odzyskana?”, „Na temat wsi i socjologii wsi”, „Socjologia wsi polskiej”, „Służebna i służalcza rola socjologii oraz inne kwestie”, „Polska wieś w społecznej świadomości”. Z prof. dr hab. Izabellą Bukrabą-Rylską rozmawia Kacper Leśniewicz.

– Przez wiele lat badała Pani polską wieś. Ponad 10 lat temu zwracała Pani uwagę na problem mowy nienawiści wobec jej mieszkańców. Naprawdę tak bardzo nie lubiliśmy wsi?

 

Jak pożegnać Boga, nie wpadając w sidła bożków? Jaki rodzaj ateizmu wybrać?

W maju 2015 r. w dzienniku „The Guardian” ukazała się publikacja „What scares the new atheists” („Co przeraża nowych ateistów”) autorstwa Johna Graya – urodzonego w 1948 r. brytyjskiego filozofa, politologa, popularnego publicysty. Jego poglądy na przestrzeni lat ewoluowały: od taczeryzmu przeszedł do popierania Partii Pracy, dziś bywa nazywany liberałem postmodernistycznym, komunitarystycznym lub agonistycznym. Aby wkurwić prawaków, należy dodać, że jego analizy „pogłębiającej się niestabilności globalnego kapitalizmu” ceni George Soros. Sam Gray uważa się za ateistę, ale podkreśla zarazem, że nie ma jednego ateizmu.

 

Anoreksja to samotność - opowiada w rozmowie z PAP psychiatra prof. Katarzyna Kucharska. Wyjaśnia, że pod wpływem głodówki mózg się zmienia. Na tych zmianach cierpi m.in. komunikacja z ludźmi. Głodny mózg nie ma energii, by dzielić się z innymi - mówi badaczka.

Na anoreksję choruje - według różnych statystyk - co setna, a może nawet co pięćdziesiąta dorosła osoba (1-2 proc.). U młodzieży zjawisko to jest kilka razy częstsze. Zdarza się nawet raz na 20-25 osób (4-5 proc.). A to oznacza, że średnio na jedną klasę szkolną przypada osoba z anoreksją.

 

Alfie Evans umarł, a jego historia poruszyła dusze i sumienia milionów ludzi na całym świecie.

Rozgrzały się media społecznościowe, niestety także wielu polityków starało się wykorzystać to nieszczęście by ocieplić swój wizerunek obrońcy życia.

Nie chcę tu odnosić się w szczegółach do tej historii, nie chcę nikogo o nic oskarżać. Będę powtarzał, że w tej sprawie wiem(y) bardzo niewiele; tyle, ile napisali dziennikarze, tyle, ile rodzice dziecka zdecydowali się im opowiedzieć i napisać w mediach społecznościowych. Ile w tym wszystkim prawdy? Nie wiem. Nie mamy dostępu do dokumentacji medycznej, nie mamy dostępu do akt sądowych.

 

CoalaWeb Social Links

Opublikuj: